Literatur in unserem Bestand
(M-Z)

McCulloch, Susan: Contemporary Aboriginal Art. A guide to the rebirth of an ancient culture, Allen and Unwin, St Leonards NSW 1999, ISBN 1864486317

Inhaltsverzeichnis        ¦         Klappentext        ¦         Buchbesprechung

Inhaltsverzeichnis

Margo Neale: Foreword -6-

Preface -10-

Introduction to Contemporary Aboriginal Art -15-

Central and Western Desert

Introduction -51-

Papunya -59-

Yuendumu -69-

Utopia -79-

Lajamanu -89-

Ernabella -93-

Hermannsburg -97-

Haasts Bluff -103-

The Kimberley

Introduction -109-

Warmun -115-

Kalumburu -123-

Blago -127-

Fitzroy Crossing -133-

Arnhem Land

Introduction -141-

Gunbalanya (Oenpelli) -153-

Maningrida -157-

Ramingining -163-

Yirrkala -171-

Melville Island -177-

Bathurst Island -183-

Galiwin'ku (Elcho Island) -187-

Ngukurr -191-

Urban and New Forms of Art -199-

A Buyer's Guide -211-

Directory of Arts Centres and Art Galleries -218-

Recommended Reading -225-

Endnotes -228-

Sources of Illustration -231-

Index -236-

Klappentext

Within one generation, new forms of traditionally based Aboriginal art have become Australia's most dynamic visual art practice. And one which has brought significant cultural revival and financial rewards to Australia's internationally based industry.

In 'Comtemporary Aboriginal Art: A Guide to the Rebirth of Traditional Art' art writer Susan McCulloch explores - through illustration and text - the differeing art styles of about twenty land-based communities in Arnhem Land, the Central Desert and the Kimberley, as well as developments among urban-based artists. There is also an extensive history of the development of this art and, within each region, biographies of major artists and practical information on the art's production and where best to see and buy it.

Besprechung

"Contemporary Aboriginal Art" ist in der Tat ein Leitfaden für alle großen nicht-städtischen indigenen Kunstbewegungen bis 1999. Es enthält auch einige Informationen über die Quellen der Inspiration und verweist dabei auf anthropologische Arbeit von Mountford und Spencer. Die Abbildungen sind von ausgezeichneter Qualität und deuten auf den Reichtum der Kunst in den verschiedenen Gegenden hin, Allerdings verbleibt der Text zumeist auf der Ebene einer Einleitung. Ereignisse seit 1999 haben die Vielfalt der indigenen Kunst erheblich erweitert, wodurch sich der Wert dieses Buches reduziert.